Pasta Oner
20th Century Cabinet
Galerie Villa Pellé
Kurátor: Pavel Kubesa
8. 6. – 25. 7. 2021

Pasta Oner představí po 4 letech pražskou sólo výstavu ve Ville Pellé

Jeden z nejvýznamnějších českých vizuálních umělců současnosti Pasta Oner po čtyřech letech představuje v Praze svou sólovou autorskou výstavu 20th Century Cabinet. Kolekce šesti desítek zbrusu nových děl je výsledkem autorovy práce posledních dvou let. Pět tematicky provázaných sérií různých výtvarných technik a materiálových experimentů spojuje Pastovo osobité ohlédnutí za 20. stoletím coby pomyslným vrcholem i rodícím se úpadkem současné civilizace. Výstava v prostorách dejvické Villy Pellé bude otevřena 8. června a potrvá do 25. července 2021. 

Otevření výstavy 8. 6. je vyprodáno!

Z důvodů vládních opatření je kapacita galerie omezena. K návštěvě výstavy od 9. června je možné zakoupit vstupenku ve Ville Pellé za 120 / 90 Kč plné/snížené. Z kapacitních důvodů doporučujeme rezervovat přesný čas návštěvy na Gooutu: https://goout.net/cs/pasta-oner-20th-century-cabinet/szqhbjr/

Ve vnitřních prostorách galerie je nutné nosit respirátor.

Výstava 20th Century Cabinet je v české metropoli prvním plánovaným samostatným výstavním projektem Pasty Onera od jeho poslední sólové prezentace Art is Truth v pražské DSC Gallery v roce 2017. “Výstavu ve Ville Pellé vidím jako zásadní milník. Cítím velký respekt a musím se přiznat, že mám po těch čtyřech letech v Praze i velkou trému,” popisuje Pasta Oner. V průběhu uplynulých let se představil v řadě mimopražských institucí (Alšova Jihočeská Galerie, Dům umění v Opavě, Danubina v Bratislavě či Galerie Ludvíka Kuby v Poděbradech a další), publikum v Praze se však může těšit na jeho tvorbu po dlouhých letech čekání. Výstava chce být autorovou prostorově a mediálně ambiciózní, nostalgickou vzpomínkou na domnělou „esenci zlaté éry“ 90. let, jejíž obrazy autor osobně zažíval v kulisách tehdy již pomalu stárnoucího – a k nám paradoxně teprve přicházejícího – kapitalismu přelomu nového tisíciletí.

Scénograficky pojatá instalace výstavy, o jejíž architekturu se postaral kurátor Pavel Kubesa, prezentuje v 5 místnostech novorenesanční vily kombinaci rozličných uměleckých technik (realistické olejomalby, pastelové kresby, leptané kamenné plastiky, objekty a další) a materiálových a technologických experimentů. Na vstupní část výstavy, tvořenou korpusem klasických velkoformátových olejomaleb kombinujících realistickou figuraci s typicky „pastovskou“ pop artovou estetikou, navazuje série olejů a akrylátových maleb na stříbrném plátně, které si vypůjčují motivy z legendárních filmů klasického a postklasického Hollywoodu (Snídaně u Tiffanyho či Volný pád). Experimentální polohu zastupují dvě zbrusu nové, nikdy nevystavené Pastovy techniky: barevné pastelové kresby na plátně a monochromatické lepty odlévané do umělého kamene zobrazující ikony Ježíše, Coca Coly či Marilyn Monroe, stejně tak jako čisté gestické abstrakce.

“Pasta mne zaujal svým razantním a osobitým přístupem k tvorbě a neskutečnou energií, která z jeho děl čiší. Nikdy se nebál a nebojí jít hlavou proti zdi, překvapovat nápady i názory a tvrdě pracovat za všech okolností. Jeho tvorbu sleduji dlouhodobě a jsem ráda, že můžeme právě v naší galerii uvést jeho profilovou výstavu,” uvedla ředitelka Villy Pellé Vladana Rýdlová.

Poslední patro výstavy je pojato jako muzeální reminiscence na nedalekou autorovu intervenci ve veřejném prostoru, velkoformátovou nástěnnou malbu Choose to be Happy, která je již deset let charakteristickou dominantou nezastavěné proluky na dejvickém Vítězném náměstí. Návštěvníci se zde mohou seznámit nejen s historií realizace slavného Pastova muralu, ale také s jeho několika nejnovějšími obrazovými adaptacemi.

“20th Century Cabinet má hlavně pobavit a věřím, že tentokrát osloví širší publikum napříč generacemi. Chci, abych v návštěvnících vzbudil hlavně pozitivní emoce a odcházeli nabití a s úsměvem. Strávit hezké odpoledne na úžasném místě a procvičit si covidem unavený mozek, stejně jako potřebuješ protáhnout sval, který jsi dlouho necvičil. I to je jeden z cílů, proč výstavu dělám,” uzavírá Pasta.